Madeira

Madeira Otok divlje i neukrotive prirode. Otok stotine vidikovaca. Otok na kojem grmovi hortenzija i ostalog cvijeća rastu na divlje uz cestu koja i nije široka. I nitko ih ne reže. Kod nas bi to odavno bilo skresano. Ja nigdje dosad ni nisam vidjela toliko različitih hortenzija kao tamo, tako da ga ja ne bih zvala europskim Maldivima, nego otokom hortenzija. Gledala sam je te sve slike i video klifova koji se strmo ruše u more prije puta, ali i opet sam ostala zapanjena. Možda je do mene, jer ja stvarno prirodu volim i u njoj uživam. Na Madeiri nema turističkih gužvi kao na većini drugih mjesta. Cijene su povoljnije od ostatka Europe- gdje ćete drugdje platiti sok 2€, a jelo 10-14? I cijena je ista bez obzira jedete li u Funchalu ili na visini od 1800 metara. Madeiru zovu rajem za planinare, ali u ljepotama prirode ovdje možete uživati i ako ne planinarite. Pico Areiro ide u jednu od najljepših staza na kojima smo bili. Staza do vodopada Risco nas nije oduševila, iako je sam vodopad lijep. Na otok ne bi trebali ići ako očekujete kupanje na moru jer plaža ima malo. Mi smo obišli tri najbolje plaže i osim što na njima sunce neumoljivo prži, valovi su ogromni, more je uskovitlano i nije to za onakvo kupanje na kakvo smo navikli na Jadranu. Vožnja po Funchalu je posebna priča i pokazala mi je da ja baš nisam tako dobar vozač kako sam mislila jer je bilo mjesta gdje me baš bilo strah. Možda zato što sam bila suvozač, ali ja definitivno ne bih vozila van centra, a lokacije na brdu bih obišla radije žičarom drugi put. Dobila sam dojam da ljudima ovdje nije toliko bitna neka ekstra zarada nego žele da njihovi gosti budu istinski zadovoljni i siti. Kako drukčije objasniti ogromnu porciju estapade, tradicionalnih ražnjića, od 400g za samo 12€? I onda još kad plaćate ni kuharica nije sigurna koliko je stavila, ali je sretna da vam je bilo fino. Kako objasniti činjenicu da je cijena povratnih karata za žičare 5€? A iste takve u Europi koštaju 30-40€. Na otoku smo proveli 6 punih dana i to je dovoljno za vidjeti najbitnije i odhodati 2 staze. Ako želite planinariti više, onda treba više dana.
1. Letjeti do Madeire direktno mozete jedino iz Budimpešte s wizzair za otprilike 250€ samo s ruksakom. Ako uzimate i mali kabinski kofer, cijena ide i preko 370€. S njima još možete letjeti iz Rima ili Milana za istu cijenu, ali onda trebate kombinirati i let do tamo, možda i noćenje i to je nevezani let. Mi smo letjeli s tap iz Venecije, let preko Lisabona i van sezone karte možete naći za 150-200€ ako kupite par mjeseci ranije. U tu cijenu je uračunat je mali kofer i ruksak.
2. Auto smo uzeli preko https://www.7mrentacar.com/ , economy, automatic, puno osiguranje i bez depozita 54€ dan. U cijenu je bilo uračunato i preuzimanje u 1 u noći. Jeftiniji je manualni mjenjač. Kad stignete na aerodrom, treba ih nazvati do dođu po vas, što traje 2 minute jer je toliko udaljen parking gdje se nalaze. Kako sam došla do njih? Na kayaku sam vidjela sto je najjeftinije. On me uputio na discover cars. Na discoveru sam vidjela ime auto kuće i onda sam direktno uzela kod njih. Zašto? Jer sam platila isto, ali kad uzimaš osiguranje kod auto kuće, nema depozita i nemaš brige zbog oštećenja. Da sam dodatno osiguranje uzela preko discovera, depozit bi bio 2300€ i za svaku štetu bih morala platiti i onda se natezati s osiguranjem.
3. Smještaj smo htjeli hotel s bazenom pa sam uzela Dorisol Mimosa studio hotel. Noćenje za tri osobe sam platila 90€. Možete pogledati na njihovoj službenoj stranici https://www.dorisol.com/en/dorisol-mimosa/ ili na https://pt.traveluro.com/. Obavezno odmah rezervirajte njihov parking za 7€ dan jer nećete gdje imati parkirati poslije.
4. Loja de Cha Madeira u Rua do Sabao u centru Funchala je mjesto s odličnom kavom i jako velikim izborom čajeva. Espresso 1.3€. Općenito je kava ovdje odlična.
5. Tržnica Mercado do Lavadores je jako zanimljiva za vidjeti, ali je voće dosta skupo. Ne radi nedjeljom. U Funchalu prošećite starim gradom jer je simpa, odite u katedralu koja je besplatna.
6. CR7 muzej- ulaznica je 5€. Tu su sve lopte, trofeji, dresovi. Pomalo sterilno za mene, možete i preskočiti ako niste baš veliki ljubitelj. Ispred muzeja ima njegov kip kraj kojeg se možete uslikati bez ulaska u muzej.
7. U Funchalu smo jeli u restoranu Alta Vista- nalazi se skroz gore iznad grada. Nas je navigacija navela da idemo strmom cestom, ali postoji i normalnija cesta po serpentinama. Bakalar s prilogom je 12€. Poncha ( tradicionalno piće) odlično i 4€. Pohana espada( njohova vrata ribe, poput sabljarke) s bananom 14€.
8. Rua Maria u Funchalu puna je lijepih murala, ali i restorana gdje su cijene vrlo raznolike. Tu jedu turisti. Ulicu iza možete naći restorane gdje jedu domaći.
9. Restaurante do Fado Casa Portuguesa je mjesto kud ćete ići ako želite slušati fado. Obavezna je rezervacija bar dan prije, cijena večere i koncerta je 45€. Možete se prošetati navečer i sjesti na cestu ispred i isto slušati.
10. Što se tiče vožnje po Funchalu, za obilazak starog grada nije problem. Za odlazak u botanički vrt i Monte palace vrt ulice su dosta strme i uske. Nije toliko problem vožnja, nego kad stanete krenuti na toj uzbrdici pod gotovo 45 stupnjeva. A stajat ćete sigurno jer su na ulici parkirani auti ( nemaju gdje) pa kad vam naiđe auto u susret neće biti mjesta. Rješenje je auto s automatskim mjenjačem ili da u vrtove idete žičarom ili busom. Nas je google često navodio skroz strmo prema gore i onda smo mi kad smo to vidjeli često skrenuli lijevo i desno jer za sve postoji i blaža cesta sa zavojima koji se polakše penju gore. Gledajte na mapi kuda vozi gradski bus- to su ceste kojima se lakše vozi. Google ih ne nudi jer je to duža ruta. Na ostatku otoka ceste nisu bile tako jako strme kao u Funchalu, ali i tu je na djelovima potreban oprez i polagana vožnja.
11. Praia de Garajau- najbolji način za posjet je dovesti se do Christo Rei kipa, parking se ne plaća i onda žičarom dolje(5€ povratno). Ako idete autom , ne možete skroz do dolje, morate naći parking na cesti, a onda ima za hodati dobrih 15 minuta po suncu. Spustite se i poslije dolje ispod kipa jer su zgodne stepenice koje vode do rta.
12. Levada do Risco je lagana staza koja počinje prvo spustom po asfaltiranoj cesti, zatim se dolazi do restorana/ kuće gdje možete nešto pojesti i popiti, a ima i toalet. Onda idete po relativno ravnoj stazi do vodopada, dolazite negdje na njegovu prvu trećinu što se tiče visine. Ukupno je staza dužine 3.6 km u jednom smjeru, nama je trebalo oko sat vremena. Ukoliko želite vidjeti cijeli vodopad i jezerce ispod njega, onda morate na stazu 25 fontes koja se odvaja 1 km prije samog vodopada, ima ukupno 4 km. Znači 2.6 plus 4 plus 2.6 za tu stazu. Početni dio po cesti možete se voziti i kombijem, 5€ u jednom smjeru, 8€ povratno, ali kombi vozi samo do 18 h. Za sam vodopad bolja je varijanta doći popodne jer tada je bolji položaj sunca, ali mi smo došli u 10:15 i isto je bilo lijepo. Ujutro smo već imali problema s nalaženjem parkinga, ali smo parkirali blizu početka staze. U 13 h kad smo se vratili auta je bilo daleko više i trebalo je parkirati dosta niže niz cestu i hodati i to. Obucite se toplo, u slojevima jer mi smo bili krajem lipnja i dok je uz more bilo jako vruće, gore na stazi je bilo baš hladno i vjetrovito- ponesite neki šešir ili kapu, obavezno duge rukave i nogavice.
13. Općenito za Madeiru morate ponijeti raznovrsnu garderobu. Normalno ne da u jednom danu odete iz kupaćeg do kratkih pa dugih rukava i jakne. Naravno ne na razini mora, samo ako obilazite otok.
14. Achada do Cruz je najstrmija žičara u Europi, nalazi se na 500 m visine i gotovo se okomito spušta niz liticu. Cijena vožnje je 5€. Mi smo čekali sat vremena, ispred nas je bilo 30 ljudi, znači ne ide baš brzo. Kad se spustite dolje možete malo prošetati uz obalu, vidjeti lijepe klifove, opet je red za povratak, ali nešto manji. Ovo možete i preskočiti ako ste kratki s vremenom.
15. Ukoliko želite ići na organizirane ture, one se rade džipom i ja sam u rent a car kući uzela prospekt- jeftinije su nego na viatoru. Nude vam zapad otoka (1 dan), istok, jug i pico Areiro. Znači u 4 dana možete obići ono najbitnije. Pogledati web stranicu gore kod auta. Cjelodnevna tura dođe 50-55€, poludnevne manje.
16. Porto Moniz nalazi se na krajnjem sjeverozapadu otoka. Ovdje se ide zbog crnih vulkanskih stijena koje izlaze iz mora i oko kojih je napravljen prirodni bazen s morskom vodom. Imate desno jedan bazen koji je besplatan, a lijevo nešto uređeniji i čišći gdje se ulaz plaća 3€. Provjeriti prognozu prije, ako jako puše , nećete se moći kupati.
17. U Porto Monizu smo jeli u Cafe Atlantico. Restoran izgleda neugledno, tu su samo domaći, mi smo jeli pržene priljepke( 9.5€, preporuka) i tunu (12€). Za preporuku.
18. Ribeira da Janela je stijena u moru koja se nalazi na potezu od Porto Moniza prema Seixalu. Trebat će vam 20-30 minuta za obilazak.
19. Botanički vrt u Funchalu svakako posjetiti jer na maloj površini ima baš velik broj različitih biljaka. Ulaznica je 7.5€. Do vrta možete žičarom iz centra grada, busom, taksijem ili svojim autom. Ako idete svojim autom, parkinga nema previše pa je poželjno doći ujutro do 10. Računajte bar dva sata za obilazak.
20. Santana je mjesto gdje se ide zbog tradicionalnih kućica. Ulaz u njih se ne plaća, računajte da ima dosta turista ovdje. Ovdje probajte i tradicionalne okomite ražnjiće na štapu. Savjet- provjerite veličinu porcije. Restoran Caldeirao Verde za preporuku, kod njih je jedna porcija ražnjića dovoljna za dvije osobe, košta 12-14€ ovisno o vrsti mesa. Goveđi ražnjić odgovara po kvaliteti i pripremi našem bifteku, znači nije jako zapečeno. Piletina i miješani ražnjić su jače zapečeni. Sva tri izuzetno fina.
21. Plaža Machico je zaklonjena od vjetra i tu se možete kupati i kad drugdje puše. To je jedina plaža sa svijetlim pijeskom na otoku. Parking uz plažu se plaća, oko 2€.
22. Fanal šuma ima drveće neobičnog oblika, osobito po magli. Mi smo stigli u 11 ujutro, magle je bilo od početka, kako se penjete više ona je gušća. Kad smo se spustili u 12:15, pri dnu više nije bilo magle, ali je isto lijepo. Nama je sat i 15 minuta bilo dovoljno, nismo išli skroz do vrha. Ako dolazite kasnije, treba hodati više uz brdo zbog magle. Ulaz se ne plaća, ima parking.
23. Eira do Achada vidikovac je mjesto gdje ćete vidjeti zelene klifove po kojima je Madeira poznata. Nalazi se na putu od Fanala prema Seixalu.
24. Seixal crna plaža je čudo prirode. Obavezno provjeriti vrijeme i vjetar kad idete. Ako je prejak vjetar, valovi su veliki i ne isplati se ići. Crni pijesak je jako vruć, po njemu se jedva hoda ili stoji, ponijeti japanke. Na plaži se nalazi restoran gdje je espresso 1€, pasteis isto.
25. Ukoliko tražite jako jeftino jelo u mjestu Sao Vincente, restoran Panoramico Atlantico ima buffet sa sokom za 8€. Ima dosta velik izbor jela, jedete koliko možete, ne očekujte za tu cijenu vrhunsku kuhinju. Meni je bakakar bio jako fin. 26. Miradouro do Sao Cristovao obavezno posjetiti jer je pogled fantastičan! Tu se isto nalazi restoran koji nije preskup.
27. Capella de Nostra Senorha do Fatima u Sao Vincenteu je mjesto s fantastičnim pogledom. Do nje nakon uske ceste vodi 100njak stepenica.
28. Vodopad Cascata Dos Anjos nalazi se na jugu otoka. Mi smo do njega došli s zapadne strane, od Ponta do Sol. Cesta ide skroz uz obalu i iako je oznaka da je promet zabranjen, mi smo se odvezli. Parkirali smo na cesti gdje i drugi, nekih 100 m od vodopada. Onda smo tamo išli pješice i gledali kako se ljudi tuširaju pod slapom. Neki su prolazili i autom. Meni to nije bilo nešto napeto, zanimljivije mi je bilo gledati druge.
29. Aerodrom u Funchalu ima sletnu pistu u moru napravljenu na stupovima ukopanim u more. Zgodno se provesti ispod njega i otići iznad piste promatrati avione dok polijeću. Ovo je jedini aerodrom gdje možete izaći van na terasu i biti na 10 m od piste i aviona.
30. Pico Areiro je najviši vrh na otoku. Ovdje jako puno tura ide na izlazak sunca. Tad je puno ljudi i oblaka. Mi smo došli u podne, bilo je sunce i meni se ovo daleko više svidjelo. Autom možete doći do restorana s pogledom , možete i odhodati nekih 600 m staze da upijete ovu ljepotu. Ili možete ići na cijelu stazu prema Pico Ruivo. Staza je oko 6.5 km u jednom smjeru, ima jako puno stepenica. Ukoliko idete u oba smjera to je za cijeli dan. Ukoliko hodate samo jedan smjer, možete uzeti turu za 30€ da vas kombijem odvezu na Areiro i pokupe na Ruivo pa hodate samo jedan smjer, tada uz tih 6.5 km još hodate oko 1.5 km do prijevoza. Staza je samo za ljude s dobrom kondicijom jer ćete u jednom smjeru proći 600 m visinske razlike i ima jako puno stepenica.
31. Palace Monte garden je mjesto koje svakako morate posjetiti iako je ulaznica 15€. Vrt je velik i ima jako puno cvatućeg bilja, nigdje drugdje nisam vidjela toliko različitih boja hortenzija. Mi smo se zadržali skoro 3 sata. Na Monteu posjetite i crkvu. Tu u blizini počinje i tradicionalna vožnja na sanjkama po asfaltu koja traje 10 minuta za 2 km. Cijena ovisi o broju osoba ( 1- 27.5€, 2-35€, 3-52.5€).
32. Cijene hrane i pića na Madeiri su povoljne. Sokovi 2-2.5€. Svježe cijeđeni sokovi 3.5-4€. Pasteis 1-1.5€. Jela od 10-14€. Treba probati njihovu bijelu ribu espadu s bananom, sve vrste bakalara ( mi smo probali samo 4), okomite ražnjiće estepadas, pasteis de nata ( kolač), ponchu ( koktel od neke vrste ruma, soka od naranče, maracuje i šećera).
33. Ponta de Sao Lourenco je najistočniji rt i isto lijepo mjesto za šetnju. Možete se samo odvesti do parkinga i malo pogledati ili odhodati cijelu stazu od 2 sata.
34. Cabo Girao skywalk je stakleni luk iznad privalije visok preko 500 metara. Nije toliko velik kao onaj u Makarskoj, ali je zgodan za obići. Ulaznica je samo 5€.
35. Po danima je to izgledalo ovako. Dan 1 Funchal , praia do Garajau, Christo Rei. Dan 2 Risco vodopad, Achada do Cruz žičara, Porto Moniz, Ribeira Janela. Tu je blizu i Seixal plaža koju tada zbog vjetra nismo obilazili. Dan 3 Funchal botanički vrt, Santana kućice, Machico plaža, Cascata Dos Anjos. Dan 4 Fanal šuma, Seixal plaža, Sao Vincente, vidikovac Sao Cristovao, kapela Nostra Senorha de Fatima Sao Vincente, Funchal navečer. Dan 5 aerodrom, Pico Areiro. Dan 6 Monte palace vrt i crkva, centar Funchala.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

New York

Barcelona

Dubai savjeti